UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Švýcarská kapela ELUVEITIE si před nahráváním akustického alba „Evocation II – Pantheon“ prošla svou již druhou kompletní výměnou sestavy. Těžko říct, co k těmto pravidelným přestavbám každou dekádu kapelníka Chrigela Glanzmana vede. Dost možná to bude obyčejná ponorka schovaná za obligátní vysvětlení: „Vzhledem k rozdílným názorům na další směrování…“. Dodrží-li svou tradici, má současná sestava čas do dalšího alba, tj. tak rok či dva. Jedním z nováčků sestavy „Mark III“ byl i kytarista Jonas Wolf. Jonas posléze do kapely dostal svou kamarádku ze studií, zpěvačku Fabienne Erni. A že šlo o dobrý tah, je znát na posledních dvou deskách.
Glanzmann sice do komponování ostatní členy kapely připouští a Wolf i Erni se autorský na několika skladbách podíleli, jejich vlastní tvůrčí idea je však táhle jiným směrem. Nakonec jsou o generaci mladší než kapelník a tak i jejich představa moderního metalu byla trochu jiná. Kapela svůj počátek datuje někdy do roku 2018 coby studentský projekt Fabienne Erni, ale zřejmě si muzikanti padli do noty a rozhodli se pokračovat. Další výrazná postava je Mirjam Skal, která má na svědomí neotřelé klávesové motivy a zvuk elektroniky. Libuje si v barvě vlasů jako Alissa White-Gluz a kromě kláves obohacuje nástrojový rejstřík i o theremin. O dva roky později vydali svůj debut „Eclyptic: Wake Of Shadows“.
V loňském roce došlo k podpisu smlouvy s Napalm Records. Nalodění se na palubu zaběhnutého vydavatelství je oproti prvotině vydané svépomocí (a s „crowdfundingovou“ podporou) samozřejmě znát. Ať už mluvíme o samotném zvuku a produkci alba nebo o možnostech propagace formou profesionálně provedených videoklipů. Ty jsou vizuálně zajímavé, plné barev, kontrastů a her se světlem, ve kterých se kroutí zpěvačka, méně klávesistka a minimálně dnes již takřka postradatelné mužské plémě.
Stylově se nacházejí někde mezi LACUNA COIL a DELAIN. V několika skladbách pak předvedou i zasněnost dávných nahrávek THE GATHERING. Italští pamětníci hlavní vlny gotického metalu mi přišli na mysl hned při první skladbě „Elegy“ nebo hned následující „Enemy“. Sekané kytarové rify střídající se s melodickými pasážemi zdůrazněnými emotivním zpěvem Fabienne Erni. Vlastně i ta videa mají jistou podobnost, především ve využití kontrastních barev, výrazných make-upů, světla a stínů. Naštěstí tady rejstřík kapely nekončí. „In The Darkness“ má v sobě nádech melodického metalu severského střihu. Zádumčivá „Cyclone“ je současně i nejzajímavější položkou, ve které je patrno, že kapela se nebojí experimentovat a kombinovat na pozadí depresivní melodie různé motivy a zvukové kreace. I tahle poloha staví ILLUMISHADE nad běžný průměr ve své kategorii.
Balady, jako jsou „Cloudreader“ nebo „Fairytale“, mě příliš za srdce nechytly, přijdou mi příliš podbízivé a samoúčelné. Podobně i další singl „Hymn“, který je i přes hezkou melodii a chytlavý refrén takový obyčejný. Vedle zmíněné „Cyclone“ je po hudební stránce velmi povedená ponurá skladba „Twily“, kde je hezký kontrast klávesových motivů a podladěných, ostrých kytar. Singl „Riptide“ je pak esencí toho nejlepšího, co tato kapela na své novince přináší.
Obal je ve skutečnosti velmi výstižný. Album má dvě tváře. Ta první je čtyři až pět písní, ve kterých vydavatel ucítil komerční potenciál a které se dočkaly vizuálního zpracování. Ta druhá je temnější, méně přístupná, ale o to zajímavější. … Osobně doporučuji tu druhou tvář, ale úplně to oddělit nejde, jako celek se to poslouchá nejlépe.
Hudebně i vizuálně zajímavá záležitost, která ucho potěší a oko pobaví. Vydali několik singlů, které se většinou rychle oposlouchají. Album má však i svojí osobitou, experimentální tvář, která stojí za to prozkoumat. Právě tato skrytá tvář staví ILLUMISHADE nad průměr a je důvodem k opakovanému poslechu.
7 / 10
Fabienne Erni
- zpěv, piano
Jonas Wolf
- kytara
Mirjam Skal
- klávesy, orchestrace
Yannick Urbanczik
- basa
Marc Friedrich
- bicí
1. Enter the Void
2. ELEGY
[video]
3. ENEMY
4. In the Darkness
5. Cloudreader
6. Here We Are
[video]
7. CYCLONE
8. Fairytale
9. The Horizon Awaits
10. HYMN
[video]
11. TWILY
12. Riptide
[video]
13. Hummingbird
14. Verliebt (feat. Coen Janssen)
Another Side Of You (2024)
Eclyptic: Wake of Shadows (2020)
Datum vydání: Pátek, 16. února 2024
Vydavatel: Napalm Records Handels GmbH
Stopáž: 58:32
-bez slovního hodnocení-
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.